Projekty edukacyjne

SP  nr 355 im.J.Wedla

ul. Ceramiczna 11

03-126 Warszawa

Adres

SP  nr 355 im.J.Wedla


ul. Ceramiczna 11


03-126 Warszawa


Statystyki

  • Odwiedziło nas: 43382
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-09

Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Kartka z kalendarza

SZKOŁA WEDŁUG SYSTEMU FIŃSKIEGO

W miesiącu grudniu 2021 roku byłam uczestniczką mobilności the The Introduction to the Finnish System Model w Helsinkach w Finlandii. Podczas zajęć zdobyłam praktyczną wiedzę na temat rozwiązań, innowacji, stosowanych metod jakie obowiązują w systemie fińskim. Po odbytym szkoleniu moim zadaniem było koordynowanie działań mających na celu wprowadzenie kilku rozwiązań w Szkole Podstawowej nr 355 im. Jana Wedla w Warszawie.

Jednym z głównych filarów systemu fińskiego jest nacisk na zdobycie umiejętności posługiwania się językami obcymi. Finowie uznali , że szkoła ma rozbudowywać kreatywność dzieci, uczyć myślenia oraz zachęcać do praktycznego zastosowania wiedzy.

Aby rozwijać umiejętności językowe uczniów w sposób praktyczny uczniowie SP 355 w roku szkolnym 2021/22 uczestniczyli w kilku projektach eTwinning podczas których wykorzystywali zdobytą wiedzę w praktyce. Jednym ze sposobów były spotkania online z dziećmi z Europy w ramach projektów Welcome Autumn, Meet Europe and Learn Languages, Happy Kids with Steam ,czy Christmas in Europe. Uczniowie mieli okazję wymienić się życzeniami świątecznymi, uczyć się wzajemnie od siebie pozdrowień w różnych językach europejskich, opowiedzieć o swojej szkole i klasie. Język angielski był wykorzystywany na lekcjach edukacji wczesnoszkolnej, na których dzieci obserwowały pogodę, tworzyły kalendarz jesiennej pogody, uczyły się nazw liści i drzew spotykanych różnych krajach. Podczas lekcji informatyki dzieci projektowały flagi europejskie i zamieszczały krótkie informacje po angielsku. Uczniowie klasy 3d,2c oraz 2d wzięli udział w warsztatach kulinarnych po angielsku(Pancake day). Podczas trwania projektu dwukrotnie był organizowany Dzień Języków Obcych European Language Day, podczas którego dzieci brały udział w zabawach i quizach o państwach i językach. Śpiewały piosenkę Panie Janie w różnych językach, poznawały historię, jedzenie oraz symbole danego kraju europejskiego (każda klasa była innym krajem europejskim). W roku 2021 został zorganizowany English Language Week -podczas którego dzieci poznawały łamańce językowe po angielsku, uczyły się różnic i podobieństw pomiędzy odmiana brytyjska i amerykańska języka, a także poznawały zwroty grzecznościowe po angielsku, które wykorzystywały w praktyce podczas zajęć savoir vivre. Nasi uczniowie zdobyli wysokie miejsca podczas konkursów ogólnopolskich i dzielnicowych.

I miejsce , III oraz IV miejsce w Ogólnopolskim konkursie z Języka angielskiego Olimpusek (sesja zimowa styczeń 2020);

IV miejsce w Polsce w Ogólnopolskim konkursie z Języka angielskiego Olimpusek sesja zimowa luty 2021 (dwie uczennice);

III miejsce w Polsce w Ogólnopolskim konkursie z Języka Angielskiego Orzeł;

 

Kolejnym krokiem było rozwijanie umiejętności technologicznych, logicznego myślenia, nauki kodowania. Aby zrealizować ten aspekt zostały zakupione tablety z funduszy projektowych. Dzieci korzystały z tabletów podczas zajęć języka

angielskiego korzystając z nowoczesnych aplikacji tj.: Kahoot, Quizlet, Wordwall, Quiziz, Socrates, Thinklink oraz Genially. Uczniowie klas 1-3 wzięli udział w Europejskim Tygodniu Kodowania podczas którego rozwiązywali kody liczbowe i obrazkowe. Na lekcjach języka angielskiego w klasach 4-8 młodzież uczyła się czasowników nieregularnych z wykorzystaniem maty i myszy do kodowania (Code and Go Robot Mouse) , zaś na lekcji biologii i informatyki zostały wykorzystane drukarki 3d do tworzenia modeli organów ludzkich. Podczas lekcji informatyki uczniowie pracowali z grą Scootie Go! Edu – było to połączenie nauki programowania z użyciem platformy i klocków kartonowych.

W systemie fińskim kładzie się nacisk na innowacyjność. Podczas trwania projektu nauczyciele biorący udział w mobilnościach prowadzili innowacje metodyczne tj. Creative Storytelling- nauka angielskiego poprzez czytanie książek literatury angielskiej dziecięcej(Pani Małgorzata Wrzosek-Niedziółka, Pani Marta Dunajska), Exploring English- nauczanie języka angielskiego metodą CLIL(Pani Emilia Owsianko) , Interactive vocabulary lerning with Quizlet, czy Mapy Mysli na lekcjach fizyki(Pani Agnieszka Malarska).

Ważnym aspektem fińskiego systemu jest wyrównywanie szans dzieci cudzoziemskich, dzieci z trudnościami w nauce. Aby lepiej zrozumieć rówieśników, poznać ich kulturę i odmienne tradycje dwukrotnie organizowany był Tydzień Edukacji Globalnej (listopad 2020/2021). Pani Małgorzata Kocobolska oraz Pani Marta Dunajska przeprowadziły interesujące zajęcia o migracjach, zaś w świetlicy szkolnej przeprowadzona była innowacja z edukacji globalnej Godziny dla świata (2021/22), czy innowacja „W trampkach przez Europę” 2020/21 Pani Agnieszka Waćkowska-Dąbrowska, Pani Ewelina Dylska, Pani Dorota Winogrodzka. Podczas zajęć z psychologiem szkolnym wykorzystywano „Karty wewnętrznego rozpoznania” ułatwiające określenie problemu i znalezienie sposobów na jego rozwiązanie, co znacznie ułatwiało i zachęcało dzieci do głębszego spojrzenia na problem, zaś Pani Agnieszka Dąbrowska Waćkowska prowadziła lekcje wychowawcze z elementami treningu umiejętności społecznych przygotowane na podstawie zdobytych podczas kursu „Learning Fun and Games”.

Aby ułatwić start uczniom – cudzoziemcom zostały opracowane słowniczki (przewodniki po szkole) w języku angielskim, włoskim, rosyjskim, ukraińskim, wietnamskim oraz niemieckim- w których zostały zawarte podstawowe informacje o szkole, zwroty i pojęcia używane na lekcjach. W związku z wojną na Ukrainie pojawiło się w naszej szkole sporo uczniów z terenów objętych wojną. Uczniowie od razu zostali objęci wsparciem naszych szkolnych psychologów, zaś kadra szkolna poznała różnice i podobieństwa obu systemów edukacyjnych, tak aby jak najlepiej objąć opieką nowo przybyłe dzieci. Podczas lekcji języka polskiego z cudzoziemcami zostały wykorzystane gry dydaktyczne zakupione z funduszy programu Erasmus +.Organizowane były liczne akcje charytatywne mające na celu pomoc uchodźcom. Nasi nauczyciele przeprowadzili warsztaty wiosenne pomagając dzieciom uchodźców przebywające na hali Expo w Warszawie.

Szkoła fińska jest nowoczesną placówką, pro europejską. Podobnie jak w Finlandii w naszej szkole realizowaliśmy zadania, które miały przybliżyć uczniom wartości unijne, poznać kraje UE. Oprócz wcześniej wspominanych projektów eTwinning i innowacji został zorganizowany w naszej szkole m.in. Dzień Małego Europejczyka (maj 2022),

Erasmus Day (październik 2021), czy Dzień Unii Europejskiej (maj 2021).Dzieci wykonywały lapbooki i plakaty o Europie.

Wzorując się na wartościach i rozwiązaniach systemu fińskiego jako dyrektor szkoły będę kontynuować współpracę europejską, rozwijać wdrożenie nowych technologii, praktyczną naukę języka angielskiego, naukę programowania i kodowania, projekty STEAM oraz pomoc dzieciom cudzoziemskim w kolejnych latach.

Danuta Chmielewsk